torsdag 5 november 2009

Snön är här!

Nu går skam på torra land här på östermalms vackra gator. Vad skådas från mitt burspråk om inte snö? Enligt min och mina kära drönarbröders mening alldeles för tidigt. Dock måste jag erkänna att jag med ett litet leende ändå njuter lite för mig själv här hemma framför kakelugnen, närmast ackompanjerad av en kupa osedvanligt dyr konjak. Snö betyder ju minsann att det inte längre råder några tveksamheter om att det är dags att hämta ut gåsen från kemtvätten och åter hänga på sig burberryhalsduken. Naturligtvis är det många med mig som liksom lite i smyg har gått och längtat lite. Sådär väldigt lite, så att det knappt har varit märkbart. Men i ärlighetens namn, för någon (läs: jag) med en aldrig sviktande stil så spelar det liksom ingen roll vilket väder det är. Man bär ju upp en stor gås minst lika bra som hackett-pikén.

Trots hög stekfaktor och en på många sätt mysig årstid så finns det givetvis baksidor. Eller i det här fallet en stor baksida. Fallande regn och snö är rena mardrömmen för en välstekt frippa. Här gäller det att vara innovativ och det nyss! Säkraste alternativet är en shysst mössa och göra i ordning frippan direkt man kommer inomhus. Observera dock att detta alternativ endast fungerar på jobbet. Ja ni förstår ju själva vilket klavertramp att köra den taktiken på daten med flickvännen, middagen eller krogen. Aldrig okej! Så här gäller det att vara smart. Eftersom middagar och krogbesök sker minst lika ofta som besök på jobbet så krävs här en annan taktik och enligt min mening finns bara en. Taxi.
Regeln är att aldrig, och då menar jag aldrig, gå ut med oskyddad, nyfixad frippa när det regnar eller snöar. Lösningen, mina vänner, är dock skrattretande enkel. Ett burberryparaply att använda mellan porten och taxin och mellan taxin och restaurangen fulländar både din look och håller dina schöna lockar på plats. Se dock till att inhandla ett gäng med paraplyer då de väldigt sällan kommer med hem på natten. Man vill ju aldrig hamna i den oerhört prekära situationen att behöva täcka huvudet med en luva eller i värsta fall en tidning. Stil är ledordet och stil är klass. Både stil och klass är dyrt och dyrt är bra!

Ärande kamrater! Med önskan om en förträfflig natts sömn och en tryffelpaté när man minst anar det,

Vi steks!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg! Vilken bil ska jag satsa på i vinter? Jag är så jävla trött på min gamla Range!

Bratspotting sa...

Misströsta icke! Bilproblemet (som vi många delar) kommer att behandlas närmare i ett inlägg inte allt för långt från idag.

Redaktionen